25 Şubat 2018 Pazar


      Yeşilçam’ın Yolu Podyumdan Geçmiş 17 Tescilli Güzeli

   Mankenlikten oyunculuğa geçiş her zaman tartışma yaratsa da bu işin mazisinin olduğu, işin ta Yeşilçam’a kadar dayandığı bilinen bir gerçek. Bu hafta lafı hiç uzatmadan Yeşilçam’ın 17 tescilli güzeline değineceğim.

Feriha Tevfik


1929 yılında Türkiye’nin ilk güzellik yarışmasının birincisi seçilen Feriha Tevfik, yeni yeni oluşmaya başlayan sinemamızın ilk yıldızlarından. Ferdi Tayfur ile iyi bir ikili olan Feriha hanım, Muhsin Ertuğrul’un Cahide Sonku’dan önceki gözdesi. Kendisinin oynadığı filmlerin sadece resimleri bulunduğu için oyunculuğu hakkında fikir edinemesek de güzelliğine söyleyecek sözümüz yok. Bir sonraki Türkiye güzeli Mübeccel hanımla girdikleri şişman vs sivrisinek polemiği ise güzellerimizin geçmişten itibaren atarlı olduğunun bir kanıtı. Feriha hanım bir sonraki yılın güzeli Mübeccel hanımı güzellik kraliçesi olmak için fazla tombul bulup sonuca itiraz etmiş. Mübeccel de ne münasebet diye sinirlenip 1.72 boyunda 72 kilo olduğunu, güzelliğin göreceli olduğunu ve tombul olmayı sivrisinek olmaya tercih ettiğini söylemiş. İlk dönemin manken oyuncusu Feriha hanım hakkında oynadığı filmlerin adı haricinde bilgi bulamayınca bari sansasyonel güzellik kavgasına değineyim dedim.


Ayfer Feray


1952 yılının ikinci güzeli seçilen Ayfer Feray, bence mankenlikten oyunculuğa geçenler içerisinde en başarılı olanı. Oyunculuk konusunda iyi olduğunu görmek için filmlerini izlemek yeterli. Çoğunlukla vamp kadın rollerinde görülen Ayfer Feray, 1953 yapımı ilk fantastik korkumuz Drakula İstanbul’da filminin bahtsız Şadan’ıydı. Hepimiz onu Sakar Şakir’in fettan güzeli, Gardrop Fuat’ın kapatması Sevda hanım olarak tanısak da sinemamızın önemli karakter oyuncusu olan Feray’ın, Kırık Plak filminde Belgin’i kendisine tercih eden Zeki’nin sesini çalmışlığı bile vardı. Vesikalı Yarim filminde Sabiha’yı güzelliğini kullanıp zengin birini bulması konusunda darlayan paragöz kontsromantis rolü zaten bir efsaneydi.  




Neşe Yulaç


1952’nin üçüncü güzeli olarak Ayfer Feray’la beraber tiyatro ve sinemaya giriş yapan Neşe Yulaç, sinemamızın efsanevi vamplarından. Zeki Müren’in Son Beste’si, Ayhan Işık’ın Kanun Namına ve Kardeş Kurşunu filmlerindeki performansıyla unutulmazlar arasına giren Neşe hanım da tıpkı Feray gibi sinemamızın en iyi manken oyuncularından. Özellikle Kanun Namına’nın aşkı için her türlü pisliğe bulaşacak hastalıklı Nezahat karakteri ile saf kötülüğün özeti gibi.


Sibel Göksel


1954 Türkiye güzeli seçilen Sibel Gökçe resimde de görüleceği üzere o kadar sevimli bir güzellik ki, sırf kendisi hatırına dünya güzellik yarışmasına Miss Cute seçeneği getirilmeliydi. Şu tatlılığa bakar mısınız? Resmini görünce aklıma Anne Frank gelmişti ki, araştırınca mankenlikten sonra önce tiyatroya adım atan genç kızın ilk oyununun Anne Frank’ın Hatıra Defteri olduğunu öğrendim.

Nebahat Çehre


Of, işte listenin en efsanesi! 1960 Türkiye Güzeli seçilen Nebahat Çehre listenin en popüleri. Gerek oyunculuğu, gerek Yılmaz Güney’le yaşadığı sansasyonel ilişki, gerek güzelliği ünlü oyuncunun popülaritesinin hala yüksek olma sebebi. Acı Hayat’ın masum Filiz’i, Affetmeyen Kadın’ın vicdan azabı çeken Leyla’sı, Kırık Hayatlar’ın fettan Gülşen’i her role girebilen güzel oyuncuyu şimdi sadece asil ve zengin kadın rollerinde görsek de ekran ışığı çok yüksek olan Nebahat hanımı hiç ekranda görmemekten iyidir.


Gülseren Esen


1963 Türkiye güzeli olan Gülseren Esen’de listenin diğer üyeleri gibi güzellik yarışmasını kazanıp sinemaya adım atanlarından. Sadece tek filmini izlediğim Gülseren hanımın oyunculuğu hakkında fikir edinip laf söylemem zor. Yetmişlerde Ediz Hun ve Emel Sayın’lı Gülizar filminin ilk versiyonu olan Küçük Beyin Kısmeti filminde Türkan Şoray’ın kankası Necla karakterini canlandırıyordu. Filmde Türkan Şoray’dan bile güzel görünen Gülseren hanım, herhalde listenin en fotojenik olmayan güzeliydi.

         
Sevim Emre


1963’ün bir diğer güzeli olan Sevim Emre, aynı zamanda arabeskin önemli babalarından Orhan Gencebay’ın da hayat arkadaşı. Türkiye güzeli seçildikten sonra katıldığı Avrupa güzellik yarışmasında da beşinci seçilince sinema sektörüne bodoslama dalan Sevim hanım, genelde esas oğlanla esas kızı ayıran vamp kadın rolleriyle hatırlanır. Onun en akılda kalıcı rolüyse Türkan Şoray ve Kartal Tibet’in başrolde olduğu Ateş Parçası filminin kıskanç Ayla’sıdır. Gazetede iç çekerek haberlerini okuduğu yakışıklı armatörün çadırda çalışan arkadaşı Azize ile aşk yaşamasına hasetlenip Tarık’ın sinsi nişanlısı Şermin’le ikiliye fena bir tuzak kurmuştu.


Zerrin Arbaş


1965 Türkiye güzeli olan Zerrin Arbaş listenin en sanatla içli dışlı üyesi. Babası ressam olan Zerrin, Paris doğumlu. Sinemadan önce baleyle ilgilenen Zerrin Arbaş, sinemaya 1964 yılında Cilalı İbo filmiyle girer. 1965’te Türkiye güzeli seçilen Zerrin Arbaş bence bu unvanı gerçekten hak eden sayılı güzellerden. Su gibi bir güzelliğe sahip olan Zerrin hanım, sanki masal diyarından gelmiş bir elf gibi. Zaten kızı Derya Arbaş’ta kendisinin kopyası bir güzellikti. Güzellik kelimesinin hakkını veren güzellerden olan Zerrin Arbaş’ın sinema camiasının dikkatini çekmemesi imkansızdı. Bir çok filmde oynasa da en akılda kalıcı rolü modern Köroğlu uyarlaması olan Deli Yusuf’un Melek’i ve Toprak Ana’nın Kezban’ıydı. Özellikle Kezban rolüyle iticiliğin kitabını yazan Zerrin, tam bir kezbandı. Hoşlandığı gence zulmeden kadın ekolünden olan Kezban film boyunca Murat’ı çileden çıkarıyordu. Murat'ta Allah yarattı demeden kızı ümüklemeye çalışıyordu gerçi. “Kaba adam, nolcak ayı!” lafını dilinden düşürmeyen Kezban yüzünden dağ gibi Murat sizlere ömür olmuştu.


Zühal Aktan


1968 Türkiye güzeli seçilen Zühal, kelimenin tam anlamıyla Zerrin gibi aldığı unvanı sonuna kadar hak eden güzellerden. Tarkan serisinin Marsın Kılıcı filminde Tarkan’ın yedekte tuttuğu Türk kızı Bige karakterine can veren Zühal, filmin en güzel kızı olmasına rağmen Tarkan asla bir Türk kızıyla cilveleşmeyeceği için, çünkü Türk kızıyla ciddi düşünürdü, adamdan yüz bulamamıştı. Son Günah, Sevmek Ve Ölmek Zamanı, Suya Düşen Hayal gibi filmlerde oynayan Zühal, masum yüz hatları sebebiyetiyle daha çok masum kız rollerinin aranan ismiydi.


Azra Balkan


1969 Türkiye güzeli olan Azra Balkan, listedeki diğer meslektaşlarının aksine sinemadan çok müzik kariyerine önem vermiştir. Hatta nişanlısı Barış Manço’yla beraber doldurdukları bir plağı da vardır. Evet, yanlış duymadınız, bu güzellik Barış Manço’nun nişanlısıymış. Kendisinin en akılda kalıcı rolü ise Yılmaz Güney’in Arkadaş filmindeki Necmiye karakteridir. Yılmaz’ın ideallerini unutan arkadaşı Cemil’in kızı yaşındaki karısı Necmiye’yi canlandıran Azra Balkan, filmde Azem’in tam karşısındaki kapitalizm cephesinde yer alıyordu. Azem’den okkalı bir tokat yedikten sonra ağlayarak kocası Cemil’den ihaneti için af dilese de filmin sonunda evden giden Azem’i bir dakika diye durdurup tokadını iade etmişti. Yılmaz Güney’in bu tokadın hesabı sorulacak dediği kadın olan Azra’nın sinema hayatı pek parlak olmasa da Arkadaş ile unutulmazlar arasına girmiştir.

Asuman Tuğberk


1970 Türkiye güzeli seçilen Asuman Tuğberk, Metin Erksan’ın TRT için çektiği televizyon filmlerinden Bir İntihar’da Can Gürzap ile başrolü paylaşmıştır. Sinemada fazla yer etmeyen Asuman Tuğberk 1976’da Erkan Yolaç ile evlenip sinemadan uzaklaşmıştır.


Bahar Erdeniz


1971 mankenler kraliçesi seçilen Bahar Erdeniz, Yeşilçam’ın gördüğü en güzel esmerlerden. 1979’da futbolcu Engin Verel ile evlenerek sinemadan uzaklaşsa da kısa sürede akılda kalıcı rollerde oynamış ve Yeşilçam izleyicisinin hafızasında yer etmiştir. Özellikle Tarık Akan’la oynadığı Suçlu filmi ve Ekrem Bora’nın güzel karısını canlandırdığı en iyi gerilimlerimizden Yumurcak Küçük Şahit filmi Bahar’ı ve güzelliğini iyice gözümüze sokan ve unutulmaz yapan filmlerdi.


Beyza Başar


1971 Türkiye üçüncü güzeli Beyza Başar’ın sinema ömrü kısa da olsa sadece Macera Yolu’ndaki Hülya karakteri bile onun hatırlanmasına yeter. Ayşe’nin aksine cinselliğini bastırmayan halleri, özgüveni ve sarışınlığıyla polisiye gerilimimizin ölecek seksi güzeli olduğunu bas bas bağırıyordu.


Hale Soygazi


Yeşilçam’ın en güzel kadınlarından olan Hale Soygazi, 1972 yılında önce Türkiye sonra da Avrupa sinema güzeli seçilerek Yeşilçam’ın en iddialı güzeli olduğunu kanıtlamış. Tarık Akan’la oynadığı Oh Olsun ile akıllara kazınsa da o dönemki eşi Ahmet Özhan’la oynadığı filmler de güzeldi. Özellikle Aytaç Arman’la oynadığı Çocuğumu İstiyorum Yeşilçam’ın en iyi psikolojik gerilimlerindendi.


Melek Ayberk


1974 sinema güzeli seçilen Melek Ayberk’in kaderi yüzü kadar güzel olmamış. Çocukluğunda yaşadığı travmalar, zorla evlendirilmesi gibi olumsuzlukların psikolojisini yıprattığı genç kadın, erken yaşta, tek nefesle başladığı uyuşturucu batağıyla sinemadan uzaklaşmış. Nereden Çıktı Bu Velet filminde Süpürgeli Naciye’nin kızı, çapkın Metin’in nişanlısı Filiz karakteriyle hatırlanan güzel oyuncu henüz 35 yaşında uyuşturucudan hayatını kaybetmiştir.


Harika Değirmenci


1975 Türkiye Güzeli seçilen Harika Değirmenci esmer güzeli sözünün vücut bulmuş hali gibi. Yeşilçam ömrü kısa olsa da Kadir İnanır’la oynadığı Fırtına’nın Beyza’sı, Tarık Akan’la oynadığı Aşk Dediğin Laf Değildir’in Berrin’i ile çoktan unutulmazlar arasına girdi. Zengin, şımarık, güzel ve fettan karakterlere can veren Harika’nın gerek Kadir’i gerek Tarık’ı şımarıklığı ve güzelliğiyle deli ettiği filmlerden sonra işadamı sevilisi Zeki Dedehayır’la evlenerek sinemadan elini eteğini çekmiştir.


Aydan Şener


1981 Türkiye güzeli seçilen Aydan Şener’in teyzesinin Yeşilçam’ın başarılı ve vamp güzeli Suzan Avcı olduğunu söylesek herhalde bu güzelliğini nerden aldığı ortaya çıkar. 1983’te futbolcu Ayhan Akbin ile evlenen Şener, listenin diğer üyeleri gibi evlenince sinemadan çekilmemiştir. Bir çok dizi ve filmde oynasa da onu hafızalara kazıyan dizi Osman Fahir Seden’in çektiği Çalıkuşu’dur. Feride karakteriyle izleyicilerin aklına kazınan Aydan Şener’in adeta kitaptan fırlamışçasına başarıyla canlandırdığı Feride’yle listenin oyunculuk konusunda iddialı isimlerinden olduğu ortada.



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder