Yeşilçam’ın Yolu Podyumdan Geçmiş 17 Tescilli Güzeli
Mankenlikten oyunculuğa geçiş her zaman tartışma yaratsa da
bu işin mazisinin olduğu, işin ta Yeşilçam’a kadar dayandığı bilinen bir
gerçek. Bu hafta lafı hiç uzatmadan Yeşilçam’ın 17 tescilli güzeline
değineceğim.
Feriha Tevfik
1929 yılında Türkiye’nin ilk güzellik yarışmasının birincisi
seçilen Feriha Tevfik, yeni yeni oluşmaya başlayan sinemamızın ilk
yıldızlarından. Ferdi Tayfur ile iyi bir ikili olan Feriha hanım, Muhsin
Ertuğrul’un Cahide Sonku’dan önceki gözdesi. Kendisinin oynadığı filmlerin
sadece resimleri bulunduğu için oyunculuğu hakkında fikir edinemesek de
güzelliğine söyleyecek sözümüz yok. Bir sonraki Türkiye güzeli Mübeccel
hanımla girdikleri şişman vs sivrisinek polemiği ise güzellerimizin geçmişten
itibaren atarlı olduğunun bir kanıtı. Feriha hanım bir sonraki yılın güzeli
Mübeccel hanımı güzellik kraliçesi olmak için fazla tombul bulup sonuca itiraz
etmiş. Mübeccel de ne münasebet diye sinirlenip 1.72 boyunda 72 kilo olduğunu,
güzelliğin göreceli olduğunu ve tombul olmayı sivrisinek olmaya tercih ettiğini
söylemiş. İlk dönemin manken oyuncusu Feriha hanım hakkında oynadığı filmlerin adı haricinde
bilgi bulamayınca bari sansasyonel güzellik kavgasına değineyim dedim.
Ayfer Feray
1952 yılının ikinci güzeli seçilen Ayfer Feray, bence
mankenlikten oyunculuğa geçenler içerisinde en başarılı olanı. Oyunculuk konusunda
iyi olduğunu görmek için filmlerini izlemek yeterli. Çoğunlukla vamp kadın
rollerinde görülen Ayfer Feray, 1953 yapımı ilk fantastik korkumuz Drakula
İstanbul’da filminin bahtsız Şadan’ıydı. Hepimiz onu Sakar Şakir’in fettan
güzeli, Gardrop Fuat’ın kapatması Sevda hanım olarak tanısak da sinemamızın
önemli karakter oyuncusu olan Feray’ın, Kırık Plak filminde Belgin’i kendisine
tercih eden Zeki’nin sesini çalmışlığı bile vardı. Vesikalı Yarim filminde
Sabiha’yı güzelliğini kullanıp zengin birini bulması konusunda darlayan paragöz
kontsromantis rolü zaten bir efsaneydi.
Neşe Yulaç
1952’nin üçüncü güzeli olarak Ayfer Feray’la beraber tiyatro
ve sinemaya giriş yapan Neşe Yulaç, sinemamızın efsanevi vamplarından. Zeki Müren’in
Son Beste’si, Ayhan Işık’ın Kanun Namına ve Kardeş Kurşunu filmlerindeki
performansıyla unutulmazlar arasına giren Neşe hanım da tıpkı Feray gibi
sinemamızın en iyi manken oyuncularından. Özellikle Kanun Namına’nın aşkı için
her türlü pisliğe bulaşacak hastalıklı Nezahat karakteri ile saf kötülüğün
özeti gibi.
Sibel Göksel
1954 Türkiye güzeli seçilen Sibel Gökçe resimde de görüleceği
üzere o kadar sevimli bir güzellik ki, sırf kendisi hatırına dünya güzellik
yarışmasına Miss Cute seçeneği getirilmeliydi. Şu tatlılığa bakar mısınız? Resmini
görünce aklıma Anne Frank gelmişti ki, araştırınca mankenlikten sonra önce
tiyatroya adım atan genç kızın ilk oyununun Anne Frank’ın Hatıra Defteri
olduğunu öğrendim.
Nebahat Çehre
Of, işte listenin en efsanesi! 1960 Türkiye Güzeli seçilen
Nebahat Çehre listenin en popüleri. Gerek oyunculuğu, gerek Yılmaz Güney’le
yaşadığı sansasyonel ilişki, gerek güzelliği ünlü oyuncunun popülaritesinin
hala yüksek olma sebebi. Acı Hayat’ın masum Filiz’i, Affetmeyen Kadın’ın vicdan
azabı çeken Leyla’sı, Kırık Hayatlar’ın fettan Gülşen’i her role girebilen
güzel oyuncuyu şimdi sadece asil ve zengin kadın rollerinde görsek de ekran
ışığı çok yüksek olan Nebahat hanımı hiç ekranda görmemekten iyidir.
Gülseren Esen
1963 Türkiye güzeli olan Gülseren Esen’de listenin diğer
üyeleri gibi güzellik yarışmasını kazanıp sinemaya adım atanlarından. Sadece tek
filmini izlediğim Gülseren hanımın oyunculuğu hakkında fikir edinip laf söylemem
zor. Yetmişlerde Ediz Hun ve Emel Sayın’lı Gülizar filminin ilk versiyonu olan
Küçük Beyin Kısmeti filminde Türkan Şoray’ın kankası Necla karakterini
canlandırıyordu. Filmde Türkan Şoray’dan bile güzel görünen Gülseren hanım,
herhalde listenin en fotojenik olmayan güzeliydi.
Sevim Emre
1963’ün bir diğer güzeli olan Sevim Emre, aynı zamanda
arabeskin önemli babalarından Orhan Gencebay’ın da hayat arkadaşı. Türkiye
güzeli seçildikten sonra katıldığı Avrupa güzellik yarışmasında da beşinci
seçilince sinema sektörüne bodoslama dalan Sevim hanım, genelde esas oğlanla
esas kızı ayıran vamp kadın rolleriyle hatırlanır. Onun en akılda kalıcı
rolüyse Türkan Şoray ve Kartal Tibet’in başrolde olduğu Ateş Parçası filminin
kıskanç Ayla’sıdır. Gazetede iç çekerek haberlerini okuduğu yakışıklı armatörün
çadırda çalışan arkadaşı Azize ile aşk yaşamasına hasetlenip Tarık’ın sinsi
nişanlısı Şermin’le ikiliye fena bir tuzak kurmuştu.
Zerrin Arbaş
1965 Türkiye güzeli olan Zerrin Arbaş listenin en sanatla
içli dışlı üyesi. Babası ressam olan Zerrin, Paris doğumlu. Sinemadan önce
baleyle ilgilenen Zerrin Arbaş, sinemaya 1964 yılında Cilalı İbo filmiyle
girer. 1965’te Türkiye güzeli seçilen Zerrin Arbaş bence bu unvanı gerçekten
hak eden sayılı güzellerden. Su gibi bir güzelliğe sahip olan Zerrin hanım, sanki
masal diyarından gelmiş bir elf gibi. Zaten kızı Derya Arbaş’ta kendisinin
kopyası bir güzellikti. Güzellik kelimesinin hakkını veren güzellerden olan
Zerrin Arbaş’ın sinema camiasının dikkatini çekmemesi imkansızdı. Bir çok
filmde oynasa da en akılda kalıcı rolü modern Köroğlu uyarlaması olan Deli
Yusuf’un Melek’i ve Toprak Ana’nın Kezban’ıydı. Özellikle Kezban rolüyle
iticiliğin kitabını yazan Zerrin, tam bir kezbandı. Hoşlandığı gence zulmeden
kadın ekolünden olan Kezban film boyunca Murat’ı çileden çıkarıyordu. Murat'ta Allah yarattı demeden kızı ümüklemeye çalışıyordu gerçi. “Kaba adam, nolcak
ayı!” lafını dilinden düşürmeyen Kezban yüzünden dağ gibi Murat sizlere ömür
olmuştu.
Zühal Aktan
1968 Türkiye güzeli seçilen Zühal, kelimenin tam anlamıyla
Zerrin gibi aldığı unvanı sonuna kadar hak eden güzellerden. Tarkan serisinin
Marsın Kılıcı filminde Tarkan’ın yedekte tuttuğu Türk kızı Bige karakterine can
veren Zühal, filmin en güzel kızı olmasına rağmen Tarkan asla bir Türk kızıyla
cilveleşmeyeceği için, çünkü Türk kızıyla ciddi düşünürdü, adamdan yüz
bulamamıştı. Son Günah, Sevmek Ve Ölmek Zamanı, Suya Düşen Hayal gibi filmlerde
oynayan Zühal, masum yüz hatları sebebiyetiyle daha çok masum kız rollerinin
aranan ismiydi.
Azra Balkan
1969 Türkiye güzeli olan Azra Balkan, listedeki diğer
meslektaşlarının aksine sinemadan çok müzik kariyerine önem vermiştir. Hatta nişanlısı
Barış Manço’yla beraber doldurdukları bir plağı da vardır. Evet, yanlış
duymadınız, bu güzellik Barış Manço’nun nişanlısıymış. Kendisinin en akılda
kalıcı rolü ise Yılmaz Güney’in Arkadaş filmindeki Necmiye karakteridir. Yılmaz’ın
ideallerini unutan arkadaşı Cemil’in kızı yaşındaki karısı Necmiye’yi canlandıran
Azra Balkan, filmde Azem’in tam karşısındaki kapitalizm cephesinde yer
alıyordu. Azem’den okkalı bir tokat yedikten sonra ağlayarak kocası Cemil’den
ihaneti için af dilese de filmin sonunda evden giden Azem’i bir dakika diye
durdurup tokadını iade etmişti. Yılmaz Güney’in bu tokadın hesabı sorulacak
dediği kadın olan Azra’nın sinema hayatı pek parlak olmasa da Arkadaş ile
unutulmazlar arasına girmiştir.
Asuman Tuğberk
1970 Türkiye güzeli seçilen Asuman Tuğberk, Metin Erksan’ın
TRT için çektiği televizyon filmlerinden Bir İntihar’da Can Gürzap ile başrolü
paylaşmıştır. Sinemada fazla yer etmeyen Asuman Tuğberk 1976’da Erkan Yolaç ile
evlenip sinemadan uzaklaşmıştır.
Bahar Erdeniz
1971 mankenler kraliçesi seçilen Bahar Erdeniz, Yeşilçam’ın
gördüğü en güzel esmerlerden. 1979’da futbolcu Engin Verel ile evlenerek
sinemadan uzaklaşsa da kısa sürede akılda kalıcı rollerde oynamış ve Yeşilçam
izleyicisinin hafızasında yer etmiştir. Özellikle Tarık Akan’la oynadığı Suçlu
filmi ve Ekrem Bora’nın güzel karısını canlandırdığı en iyi gerilimlerimizden
Yumurcak Küçük Şahit filmi Bahar’ı ve güzelliğini iyice gözümüze sokan ve
unutulmaz yapan filmlerdi.
Beyza Başar
1971 Türkiye üçüncü güzeli Beyza Başar’ın sinema ömrü kısa da
olsa sadece Macera Yolu’ndaki Hülya karakteri bile onun hatırlanmasına yeter. Ayşe’nin
aksine cinselliğini bastırmayan halleri, özgüveni ve sarışınlığıyla polisiye
gerilimimizin ölecek seksi güzeli olduğunu bas bas bağırıyordu.
Hale Soygazi
Yeşilçam’ın en güzel kadınlarından olan Hale Soygazi, 1972
yılında önce Türkiye sonra da Avrupa sinema güzeli seçilerek Yeşilçam’ın en
iddialı güzeli olduğunu kanıtlamış. Tarık Akan’la oynadığı Oh Olsun ile
akıllara kazınsa da o dönemki eşi Ahmet Özhan’la oynadığı filmler de güzeldi. Özellikle
Aytaç Arman’la oynadığı Çocuğumu İstiyorum Yeşilçam’ın en iyi psikolojik
gerilimlerindendi.
Melek Ayberk
1974 sinema güzeli seçilen Melek Ayberk’in kaderi yüzü kadar
güzel olmamış. Çocukluğunda yaşadığı travmalar, zorla evlendirilmesi gibi
olumsuzlukların psikolojisini yıprattığı genç kadın, erken yaşta, tek nefesle
başladığı uyuşturucu batağıyla sinemadan uzaklaşmış. Nereden Çıktı Bu Velet
filminde Süpürgeli Naciye’nin kızı, çapkın Metin’in nişanlısı Filiz
karakteriyle hatırlanan güzel oyuncu henüz 35 yaşında uyuşturucudan hayatını kaybetmiştir.
Harika Değirmenci
1975 Türkiye Güzeli seçilen Harika Değirmenci esmer güzeli
sözünün vücut bulmuş hali gibi. Yeşilçam ömrü kısa olsa da Kadir İnanır’la oynadığı
Fırtına’nın Beyza’sı, Tarık Akan’la oynadığı Aşk Dediğin Laf Değildir’in Berrin’i
ile çoktan unutulmazlar arasına girdi. Zengin, şımarık, güzel ve fettan
karakterlere can veren Harika’nın gerek Kadir’i gerek Tarık’ı şımarıklığı ve
güzelliğiyle deli ettiği filmlerden sonra işadamı sevilisi Zeki Dedehayır’la
evlenerek sinemadan elini eteğini çekmiştir.
Aydan Şener
1981 Türkiye güzeli seçilen Aydan Şener’in teyzesinin Yeşilçam’ın
başarılı ve vamp güzeli Suzan Avcı olduğunu söylesek herhalde bu güzelliğini
nerden aldığı ortaya çıkar. 1983’te futbolcu Ayhan Akbin ile evlenen Şener,
listenin diğer üyeleri gibi evlenince sinemadan çekilmemiştir. Bir çok dizi ve
filmde oynasa da onu hafızalara kazıyan dizi Osman Fahir Seden’in çektiği
Çalıkuşu’dur. Feride karakteriyle izleyicilerin aklına kazınan Aydan Şener’in
adeta kitaptan fırlamışçasına başarıyla canlandırdığı Feride’yle listenin
oyunculuk konusunda iddialı isimlerinden olduğu ortada.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder