Annenin Harman Olduğu Yer Olan Yeşilçam’ımızdan Anneliğin
Kitabını Yazan 19 Efsaneleşmiş Anne
Yeşilçam’da anne rolüyle özdeşleşen birçok karakter
oyuncusunun yanı sıra filmlerin akılda kalıcı anne rollerini de derlediğim
listemde anneliğin kitabını yazan on dokuz Yeşilçam anasıyla baş başayız.
Gözünden yaş eksik olmayan tüm Yeşilçam’ın çileli anası Şükriye
Atav
Şükriye Atav’ın sinema ömrü gözü yaşlı garip anam çilekeş
anam modunda ilerlemiş. Kadın evlat konusunda Yaprak Dökümü’nün Ali Rıza
amcasından bile daha bahtsızdı. Sinema kariyerini özetlesin diye Umutsuzlar
filminden üstteki kareyi seçtim, kadın hep evlatları yüzünden ağlayıp
kahroluyordu. Sosyal sınıf fark etmeksizin tüm Yeşilçam’ın anası olan Şükriye
hanım, Yeşilçam annesi deyince herkesin aklına gelen ilk isim oluyor. Kadın sanki
anne olup ağlasın diye beyazperdeye aktarılmış gibi.
Hacer’in kızını deli bok diye nitelendiren annesi Nermin
Özses
Çöpçüler Kralı’nın üç adet korkunçlu ağabeye sahip bahtsız kızı Hacer’in erkek seçimini ağzından çıkan tek
cümle ile özetleyen Hacer’in görmüş geçirmiş anası Yeşilçam’ımızın akılda
kalmış analarından biriydi.
Kızını zengin damada yamama peşindeki paragöz anne modeli
Güzin Özipek
Ah Müjgan Ah filminin zengin damat takıntılı görgüsüz anası, kızını sevdiği gence vermek yerine parası bol bir gence yamamak için elinden
geleni yapmış, bu uğurda kızını sokak ortasında rezil etmeyi bile göze almıştı.
Peki ya filmin sonunda ne oldu? Kızının düğününde bile zengin yere kapağı attım
diye yaptığı görgüsüzlükle kızı yerin dibine soktu. Damadı kaynanasının eve
yerleşip carlamalarına dayanamadı ve onu evden attı. Filmin başından beri
zırnık sempati beslemediğim Müjgan’ın film boyunca yaptığı tek olumlu hareketti
anasının kapı dışarı edilmesine ses çıkarmamak. Sinema tarihi boyunca
gördüğümüz öz olmasına rağmen üvey anadan beter bir şeydi Müjgan’ın paragöz
anası.
Oğlunun turşusunu kurmaya ant içmiş anne modelinin Yeşilçam
ayağı Nezahat Tanyeri
Yeşilçam’da genellikle Şener Şen anası olarak kendini
gösteren Nezahat Tanyeri’nin canlandırdığı anne karakterleri oğlunun turşusunu
kurmaya ant içmesiyle dikkat çekiyordu. Anam kadın bulunmaz Hint kumaşı
doğurduğunu mu sanıyor nedir diye söylensek de ülkemiz analarının bir numaralı
yansımasıydı Nezahat hanımın can verdiği analar.
Gelininden pek hazzetmeyen onun yerine bir adet öküzü tercih
eden Adile Naşit
Adile Naşit sinemamızın tontiş ve sevimlisi olarak akıllarda
yer etse de onu canlandırdığı diğer karakterlerden ayıran Kibar Feyzo’nun
Sekine’si tam bir kaynana idi. Oğlu Feyzo’yu sevdiği kızla evlendirmek yerine
bir adet öküz almayı tercih eden Sekine kadın, güç bela ikna edilip kız
istemeye gitse de Gülo’yu yarım ağız isteme nedeni sadece Hacı Hüso’nun kıza
haddinden fazla başlık istemesi olamaz. Oğlunun düğününde bile ağız burun
burarak oturan bir anneydi Sekine kadın.
Evladını kocasına asla ezdirmeyip her daim çocuğuna kalkan
olan anne modeliyle Leman Akçatepe
Yüz Numaralı Adam filminde bir baltaya sap olamayan oğlunu
kocasının gazabından her daim korumasıyla göz dolduran anne modeli Leman hanımın,
oğlu Şaban’ı diğer evlatlarından ayırması da dikkatlerden kaçmıyordu. Şaban da
hafiften nankördü sanki. Anasıyla yaptığı her konuşmada seni saraylarda
yaşatacağım demesine rağmen babasıyla münakaşaya girdiği ilk fırsatta arkasına
sığındığı anası, onu korumaya çalışırken babasının bir güğüm sütünü dökünce
öfkeden pancar turşusuna dönen babasına annesini işaret ederek bu döktü demesi
düşündürücü.
Zeytinin karalısı erkeğin paralısı diyerek kızı Güllü’yü
ayıcı Bayram’a vermemeye ant içen Sabahat
Müjgan’ın anasından daha sevimli olsa da tam bir yılan olan
Sabahat, kızını zengin kocaya yamamak için öl deseler ölecek kadar bu yola baş
koymuştu. Müjgan'ın anasının açtığı yolda emin adımlarla yürüyen Sabahat bu konuda
başarısız olsa da her daim karşı tarafın midesini çaya düşmüş sinek misali bulandırmasını
bildi.
Kült filmimiz Şeytan’ın ateist psikoloğu Tuğrul’un fakirlik
ve yalnızlıktan tımarhaneye yatırılan anası Sabahat Işık
Yeşilçam’ın en bi kült filmi olan Şeytan’ın iki bahtı kara
anasını listeye eklemezsem ayıp olur diyerek listeye dahil ettiğim Sabahat
hanımın durumu cidden trajikti. Sabahat Işık Yeşilçam’ımızın ana rolleriyle
hatırlanan sevimlilerinden bir tanesi. Şeytan filminde ise yokluk içinde okutup
büyüttüğü oğlu Tuğrul’un tam bir nankör kedi çıkıp sırt döndüğü garip anasını
canlandırıyor. Daha doğrusu Tuğrul mesleğini yapmak yerine kendini bilime verip
parasız kalınca anasına da bakamıyor, kadının fakirliğinin üzerine eklenen
yalnızlık da cabası. Yalnızlıktan kedilerle yaşayan yaşlı teyzemiz sonunda
kafayı kırıp oğlu Tuğrul’u vicdan azabından vicdan azabına sürüklüyordu.
Emrah’ın her daim kötü yola ya da Eray Özbal’ın eline
düşmekten kurtulamayan anası Oya Aydoğan
Ah ah Emrah’ın anası olarak akıllara kazınsa da Yeşilçam’ın
en güzel kadınlarından olan Oya Aydoğan, oynadığı Emrah serilerinde daima kötü
yola ya da pişmiş kelle gibi sırıtmayı kötü adamlık müessesesinin ilk adımı
sayan Eray Özbal’ın eline düşmeye mahkumdu. Eray beyin parasıyla kandırmaya
çalıştığı Zavallılar filminde sarhoş edip iğfal ettiği kadını evlilik vaadiyle
kandırması daha trajikti. Zira Oya hanım zaten o sıralar evliydi, anam benim
fil sinefil hafızamın derin çukurlarında da ne biçim filmler varmış ya?
Çakıyla aslan öldüren Ziya’nın uzatmalı sevgilisi Nilgün’ün dört
koca eskitmiş evde bile makyajla dolaşan anası Mürüvvet Sim
Of işte Mürüvvet Sim’in oynadığı Neşeli Günler filminin
Sıdıka hanımı kesinlikle hatırlanmaya değer bir Yeşilçam anasıydı. Karşı komşusu
turşucu beye yılışmak için adamdan sürekli turşu alacak kadar gözünü karartan
Sıdıka hanım, iyi ki kasaba filan aşık olmamış. Maazallah eve her gün kıyma,
kuşbaşı almaya çalışayım derken üç aylığını eritirdi. Kızı Nilgün’e evlenmeden
önce göster ama elletme diye tembihleyen görmüş geçirmiş bir ana olmasının
yanında evde bile Banu Alkan tonlarındaki pembe rujunu dudağından eksik
etmezdi. E dört koca eskitmiş seksi bir kadın sonuçta.
Yeşilçam’ın en sert anası Aliye Rona
Aliye Rona’yı zalım duruşuyla görenler üvey ana sansa da
Aliye hanım genel itibariyle oğullarına karşı pamuk şeker kıvamında bir ana
olurken, muhtemel şımarık büyüttüğü evlatları, müsaade etmediği bir kızla
evlenince hayatı o kızın burnundan getirmesiyle tanınan eli maşalı bir
kaynanaydı. Bu uğurda Türkan Şoray ve Hülya Koçyiğit’in burnundan getirmesiyle
bilinirdi.
Oğlunun göz ameliyatını yaptırmak için kötü yola düşen
Gülistan Güzey
Yeşilçam’ın en acılı ve fedakar analarından birine can veren
Gülistan hanım, Katil filminde evladı için kötü yollara düşmüştü. Çocukcağızın geçirdiği
trafik kazası yüzünden gözleri kör olma riskiyle karşı karşıya kalınca
çamaşırhaneden kazandığı parayla acele yapılması gereken ameliyat masraflarını
karşılama ihtimali olmayan kadıncağız resmen kötü yola düşmüştü. Filmin sonunda
uğruna bunca fedakarlık çektiği oğlunu vesikalandığı için terk etmek zorunda
kaldığı sahne bir paket mendil bitirtecek cinsten.
Çocuğunun dünya için zararlı olduğunu anlayınca önce onu
sonra kendini öldürmeye çalışan Lale Oraloğlu
The Bad Sedd filminin uyarlaması olan Kötü Tohum filminin
kıskanç ruhlu küçük şeytanı Alev, kıytırık bir madalya için arkadaşını öldürür.
Kızının katil olduğunu kabullenemeyen Lale, kızının evin kahyasını öldürüp
sonra da bir şey olmamış gibi piyano çalacak kadar hasta ruhlu olduğunu
öğrenince kızından kurtulmaya karar verir. Ama anne yüreği işte şeytan ruhlu da
olsa evladını öldürmeye yüreği el vermez. Kızı uyku ilacıyla zehirledikten
sonra kendini de öldürmeye çalışır.
Şımarık ve buzdolabı kadar soğuk kızının her türlü kaprisine
göz yuman Ayten Gökçer
Alt sınıftan geldiği için York düşesi gibi davranan kaynanası
tarafından oğluna layık görülmeyen Nevin, kendisine oynanan bir oyunla kızı
Ayşe’den uzaklaştırılır. Yıllarca kızının yüzünü göremeyen Nevin, eski kocasından
aldığı bir haberle bir ayda olsa kızını görebilmenin sevincini yaşar. Çünkü eski
kocası kızı yaşında bir kadınla evlenecektir ve kızı Ayşe’den bir ay kurtulması
gerekmektedir. Ayşe’ninse bundan haberi yoktur. Yıllarca annesinin onu terk
ettiğini düşünerek büyüyen Ayşe doğal olarak annesini görmek istemez ve
mecburen yanına gönderildiği annesinin burnundan getirir. Kadıncağız da yazık
bu şımarığın her nazını, aşağılamalarını, ergen bunalımlarını çekiyordu. Mübarek
ne sabırlı kadındı, adeta bir adet sabır taşıydı Nevin.
Keloğlanın eli sopalı anası Suna Pekuysal
Keloğlan’ın eli sopalı, cazgır anası Keloğlan için Şeytane
Sultandan bile daha fazla tehlike arz ediyordu. Çamur Şevket’e atar yapan
Keloğlan’a Bicirik “Yahu deli misin? Bu çamur seni yer!” diye uyarıda
bulunduğunda Keloğlanın anam sayesinde her çeşit bir dayağa alışkınım demesi dayağın
cennetten çıkma olduğuna canı gönülden inanan bir anası olduğunun işaretidir.
Oğlunun kanser olduğunu öğrenince dünyası kararan anne Semra
Sar
Hayat Mı Bu filminin önceleri aşırı itici sonradan ise örnek
anneye dönüşen annesi Selma, oğlu Sertan’ın kan kanseri olduğunu görünce
öğrenince o yaşasın, mutlu olsun diye elinden geleni yapmıştı.
Kültleşmiş filmimiz Şeytan’da kızına şeytan musallat olunca
feleğini şaşıran anne Meral Taygun
Kısa ömürlü Yeşilçam hayatında kült bir filmde oynayarak
unutulmazlar arasına giren Meral Taygun, Şeytan filminde kızına şeytan musallat
olan güzel olduğu kadar da bahtsız bir anneyi canlandırıyordu. Kocası olacak
mal kızının doğum gününü unutacak kadar odunken, zavallı kadıncağız kızını tek
başına büyütme mücadelesi veriyordu. Minik yavrusuna şeytan musallat olunca
paranormal psikolog Tuğrul’un kapısını çalan genç kadının film boyunca
anasından emdiği süt burnundan gelmişti. Düşünün bir kere gecenin bir yarısı
kızınızı yatırıp odanıza geçiyorsunuz ve az evvel uykuya dalan kızınızın
odasından feryatlar yükseliyor. Ulan çocuğumu mu kesiyorlar diye yaldır yaldır
odaya koşuyorsunuz ve kapıyı bir açıyorsunuz ki, kızınızın yatağı kendinden
tramboline dönüşmüş. Yeşil pasta kreması kusan evladınız, tersten filan
konuşmaya başlıyor.
Ruh hastası eski sevgilisi tarafından çocuğu kaçırılınca
kabir azabı çeken Hale Soygazi
Yeşilçam’ın en iyi gerilimlerinden Çocuğumu İstiyorum
özellikle Aytaç Arman’ın ne kadar iyi bir oyuncu olacağının sinyallerini veren
bir film. Ayrıca filmin içinde esas kız ve psikopat oğlanın aşklarının
başladığı kısmın La Jetee filmi gibi sadece fotoğraflardan oluşuyor olması bile
başlı başına bir dönüm noktası. Bu film Aytaç Arman’ın ezici oyunculuğuyla
akıllarda kalsa da Hale’nin oynadığı evladı kaçırılınca feleğini şaşıran anne
de Yeşilçam’ın unutulmaz annelerindendi.
Evlat filminde evladı uçurumlardan düşmesin diye sürüm sürüm
sürünen Fatma Girik
Garip anam çilekeş anam ekolünün en garip ve çilekeşlerinden
olan Fatma’nin minik yavrusunu kaçırırlar. Uçurumdan uçup bir dalın üzerine
düşen Kahraman Kıral annesi Fatma Girik’ten yardım ister. Kahraman’ı kurtarmak
için beline ip bağlayıp uçuruma inen Murat Soydan’ın ipini kesmeye çalışan
atanamamış Erol Taş’la mücadele eden Fatma, yediği tekme ve tokat darbelerine
dayanır. Fakat zalın Erol Taş özetinin iteklemesiyle taşa kafa atan Fatma,
beyin sarsıntısı geçirip kendinden geçer. O sırada yetişen Ekrem Bora, ipi
kesmeye çalışan manyakla mücadele eder. Eli baltalı manyak Ekrem ağabeyin de
omzuna baltayı geçirir. Bu sırada Murat ve Kahraman’ın hayata bağlı olduğu ip
kopar ve ikili uçurumdan aşağı doğru inişe geçer. Evladı yere çakılmasın diye
geçirdiği beyin sarsıntısına rağmen kopan ipin üzerine atlayıp sürüklenmeye
başlayan Fatma, Yeşilçam’ımızın en mücadeleci anası ödülünü kazandığı bu
sahneyle hafızalara kazınmayı başarıyor.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder