2 Şubat 2019 Cumartesi


Yeşilçam’ın En Baba Babalarından Münir Özkul’un Canlandırdığı Birbirinden Baba Karakterler

   Yeşilçam’da baba rolü ile aklınızda kalan oyuncu kim diye anket yapılsa listenin başında olacak isim Münir Özkul’un baba rolünü oynadığı filmleri ve oyuncunun canlandırdığı baba rollerine değindiğim bu haftaki yazımda Münir bey adeta baba rolü yapmak için sinemaya girmiş gibi görünüyor. ( Yazılarımı çalan memursite hala ve ısrarla yazılarımı kaldırmamaktadır. Üstelik mesaj ve yorumlarıma rağmen.)

Gülen Gözler’in dertli kız babası Yaşar Ustası


Beş kız çocuk babası olan Yaşar usta sinemamızın en dertli babalarındandır çünkü kendisi kız babasıdır. Fakat Yaşar usta aslında her ataerkil toplumlarda olduğu gibi erkek çocuk sahibi olmak istemektedir. Öyle ki çocuklarının adını bile daha doğmadan koydukları için kızlarının hepsi erkek ismine sahiptir. Kızlarını her baba gibi sevmesine rağmen evlat ayrımı yapması onun mükemmelliğinden ödün verir sanırsınız ama aslında cidden mükemmel değildir. Büyük kızını damat adayları içinde en münasip olan Vecihi’ye bir türlü vermez. Karısı arkasından iş çevirir, kızları annesinin yanında durunca evi terk eder. Otoriterdir ama yufka yüreklidir de. Bunu kızı İsmet’in evden kaçtığını sanıp önce kızması, benim öyle bir kızım yok diye kızını reddetmemesi ama sonra gözyaşlarına boğulup kızını affetmesinden anlarız.

Aile Şerefi’nin ailesinin şerefini her şeyin üstünde tutan sucu Rızası


Fakir ama gururlu aile ekolünün bir örneği olan ailenin babası sucu Rıza, evine yeterince katkı yapamayıp tüm yükü oğlu Hasan’ın omuzuna yüklediği için eziklik hissetmektedir. Ama çocuklarının ve eşinin gözünde o ailesinin direğidir. Öyle ki onun sözünün üstüne en büyük oğul Hasan bile söz edemez. Oktay’ı evde görünce sinirlenip evden kovmaya çalışan oğlunun bile babasına saygısı vardır. Her şeyden önce kendisi yol yordam bilmeyen sonradan görme fabrikatör Fehmi beye bile haddini bildirir. Ailenin başına felaket gibi çöken Oktay yüzünden başlarına gelmeyen kalmaz ama gene Rıza ve ailesi bir arada durmaya çalışır. Yetmişli yıllarda topluma benimsetilmeye çalışılan fakir ama gururlu, gururu ve şerefi her şeyin üstünde tutan aile yapısında baba figürü olan Rıza, ailesi için elini kana bile bular.  

Neşeli Günler’in çocukları için saçını süpürge eden babası Kazım Efendi


İncir çekirdeğini doldurmayan bir sebeple kavga eden Kazım ve Saadet çifti şiddetli geçimsizlik yüzünden ayrılır. 6 çocuğun üçü babada üçü annede kalır. Bu filmde de 6 çocuk babası Kazım karakterini canlandıran Münir Özkul ataerkil toplumlarda görülen otoriter erkek figürünü temsil eder. Karısı Saadet’e insanların içinde bana cevap verme der ama kadına bağırmaktan da çekinmez. Ayrıldıktan sonra üç çocuğuna hem analık hem babalık yapan Kazım efendiye karşı mahcup olan çocukları bari kendi işimizi kendimiz görelim dese de o olmaz siz dersinize çalışın diyerek onlara mani olur. Bu filmde yanındaki üç çocuğuna saçını süpürge eden baba modeli iken annesinin yanındaki çocuklarına karşı ihmalkar davranmıştır. Küçük oğlu Tuncay babasını merak ettiği için bu durumu önemsemezken büyük oğlu Ahmet bizi bırakıp gitti diye babasına küstür. Bu yüzden ablası Zeynep ve kardeşi Tuncay babasını görmeye giderken o babasının ayağına gitmez. Ama babası Kazım, oğluna hak verip onun çalıştığı dükkana gider ve oğlunun gönlünü alır.

Yalancı Yarim’in kızının umutsuz aşkına üzülen pazarcı Derviş’i


Bence Münir Özkul’a en çok kız babası olmak yakışıyor çünkü kız çocuklarının naif yapısına uygun minnoş baba rolünü çok iyi canlandırıyor. Yalancı Yarim filminde de kızının zengin bir gence olan umutsuz aşkının farkında olan ve bu yüzden de çok üzülen pazarcı Derviş rolünde görüyoruz Münir Özkul’u. Yeri geldiğinde modern bir görünüm sergilese de aslında kızı Alev’in sinemaya gitmek için bile izin istediği otoriter bir babadır.

Arım Balım Peteğim’in peki o kız ben olsaydım baba sorusuna muhatap olan Dedektif Mehmet’i


Kabul ediyorum ki tipik bir aşk filmi olan Arım Balım Peteğimde de tipik ataerkil toplumsal yapısına uygun bir babayı canlandırıyor Münir Özkul. Bekaret takıntılı toplumda sevdiği adamla birlikte olduğu için lekeli sayılan kız ama onu kandırıp giden adama kimse bir şey demiyor. Kızını masumiyet simgesi olarak gören babaya kızı yaşadığını bir arkadaşının başına gelmiş gibi anlattığında kendi kızı olduğunu bilmeden o kız hakkında sarf ettiği sözler zaten suçluluk hisseden kızını intihara götürüyor. Filmin tek güzel sahnesiydi dediğim bu sahnede Türkan Şoray ve Münir Özkul’un canlandırdığı baba kız karakteri arasındaki duygu yoğunluğu çok fazla. Bu sahneden sonra evden ayrılan baba, kızının anlattıklarının aslında arkadaşının değil kızının hikayesi olduğunu anlayınca geri dönüp intihar eden kızını kurtarıyor ve hata yapsa da babaların evlatlarından vazgeçmemesi gerektiği mesajını veriyor.

Sev Kardeşim’in kızına sevmekten utanmamasını öğütleyen deli Mesut’u


Sev Kardeşim filminde deli dolu bir babaya can veren Münir Özkul, kızı Alev’in her konuda yanında. Aşık olmayı ayıp sayan kızına bunun doğal bir duygu olduğunu ve utanmaması gerektiğini söylüyor. Kızına güçlükler karşısında asla yılmamasını ve karşısına çıkan her güçlüğü üstüne giderek yenmesini nasihat ediyor. Münir Özkul’un en ideal olduğu baba karakteri buydu bence. Tabi en ideal babanın da deli olması biraz düşündürücü.

Beyoğlu Güzeli’nin kızına kimse için kendinden ödün vermemesi gerektiğini nasihat eden meddah Apdi’si


Sirklerde komedyenlik yapıp insanları eğlendiren bir babaya can verdiği Beyoğlu Güzeli filminde ise kızının iyiliği için elinden geleni yapan ona tavsiyeler veren sevecen bir baba. Kızı zengin ve eğitimli bir gence aşıktır, pamuklara sarılı büyütülen bu gencin karşısında ezilmekten korkup zengin bir ailenin kızı olduğunu söyleyen kızına belki de en gerçekçi tavsiyeyi verir. Ünlü bir şarkıcı olma yolunda ilerleyen kızına kariyerine odaklanmasını aşk için bile olsa kimse için kendisinden fedakarlık etmemesi gerektiğini tavsiye eder. On numara beş yıldız bir babadır.

Mavi Boncuk’un sözü dinlenen baba Yaşar’ı


Mavi Boncuk filminde sadece Tarık Akan’ın babası olmasına rağmen etrafındaki herkes tarafından baba olarak kabul edilen ve saygı gören lakabı bile Baba Yaşar olan bir karaktere can verir Münir Özkul.

Bizim Aile’nin ailesi için fabrikatöre bile kafa tutan Yaşar ustası


Annesiz büyüttüğü dört oğluna hem anne hem baba olmaya çalışan aynı zamanda da fabrikada çalışan fedakar baba rolünde olduğu Bizim Aile filminde, komşularının çöpçatanlığı ile kendisi gibi çocuklu bir dulla evlenir. Önceleri birbirine kaynaşamayan çocuklar yüzünden aile arasında gerginlik olsa da sonraları her şey çözüme kavuşur.

Cennetin Çocukları’nın evladı için düşmanlıktan vazgeçen Hasan’ı


Cennetin Çocukları filmi sevdiği kızın köyün ağasının kardeşi ile evlendirileceğini öğrenen fakir bir gencin düğün günü sevgilisini kaçırmaya çalışması sonucu ölümle başlar. Bu ölüm iki aileyi birbirine düşman ettiği için normalde ponçik bir baba olan Münir Özkul, oğlunun düşman ailenin kızına aşık olduğunu öğrenince gaddarlaşmaya başlıyor. Tabi filmin sonunda iki baba için de evlat sevgisi ağır basıyor ve bu düşmanlık son buluyor.

Bonus: Hababam Sınıfı


Hababam Sınıfı’da idealist bir öğretmene can veren Münir Özkul, Mahmut hoca rolüyle tüm öğrencilerin tatlı sert otoriter babası oluyor aslında. Birbirinden haylaz öğrencilerine babalık yapan Mahmut hoca, eğitim masraflarını karşılayamadığı için okuldan atılacak bir öğrenciyi cebinden para vererek okutmaktan tut öğrencileri para olarak gören müdürle tartışmaya kadar her yerinden idealistlik akan bir öğretmen. Çocukların velilerine yaptığı meşhur başarısız öğrenci yoktur başarısız ana baba vardır diyerek çocuklarının karnelerini anne babalarına dağıttığı kısım onu niye babaların arasına eklediğimin kanıtı gibidir.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder