Yeşilçam’ın En Baba Babalarından Münir Özkul’un Canlandırdığı
Birbirinden Baba Karakterler
Yeşilçam’da baba
rolü ile aklınızda kalan oyuncu kim diye anket yapılsa listenin başında olacak
isim Münir Özkul’un baba rolünü oynadığı filmleri ve oyuncunun
canlandırdığı baba rollerine değindiğim bu haftaki yazımda Münir bey adeta baba
rolü yapmak için sinemaya girmiş gibi görünüyor. ( Yazılarımı çalan memursite
hala ve ısrarla yazılarımı kaldırmamaktadır. Üstelik mesaj ve yorumlarıma
rağmen.)
Gülen Gözler’in dertli kız babası Yaşar Ustası
Beş kız çocuk babası olan Yaşar usta sinemamızın en dertli
babalarındandır çünkü kendisi kız babasıdır. Fakat Yaşar usta aslında her
ataerkil toplumlarda olduğu gibi erkek çocuk sahibi olmak istemektedir. Öyle ki
çocuklarının adını bile daha doğmadan koydukları için kızlarının hepsi erkek
ismine sahiptir. Kızlarını her baba gibi sevmesine rağmen evlat ayrımı yapması
onun mükemmelliğinden ödün verir sanırsınız ama aslında cidden mükemmel
değildir. Büyük kızını damat adayları içinde en münasip olan Vecihi’ye bir
türlü vermez. Karısı arkasından iş çevirir, kızları annesinin yanında durunca evi
terk eder. Otoriterdir ama yufka yüreklidir de. Bunu kızı İsmet’in evden
kaçtığını sanıp önce kızması, benim öyle bir kızım yok diye kızını
reddetmemesi ama sonra gözyaşlarına boğulup kızını affetmesinden anlarız.
Aile Şerefi’nin ailesinin şerefini her şeyin üstünde tutan
sucu Rızası
Fakir ama gururlu aile ekolünün bir örneği olan ailenin
babası sucu Rıza, evine yeterince katkı yapamayıp tüm yükü oğlu Hasan’ın omuzuna
yüklediği için eziklik hissetmektedir. Ama çocuklarının ve eşinin gözünde o
ailesinin direğidir. Öyle ki onun sözünün üstüne en büyük oğul Hasan bile söz
edemez. Oktay’ı evde görünce sinirlenip evden kovmaya çalışan oğlunun bile
babasına saygısı vardır. Her şeyden önce kendisi yol yordam bilmeyen sonradan
görme fabrikatör Fehmi beye bile haddini bildirir. Ailenin başına felaket gibi
çöken Oktay yüzünden başlarına gelmeyen kalmaz ama gene Rıza ve ailesi bir
arada durmaya çalışır. Yetmişli yıllarda topluma benimsetilmeye çalışılan fakir
ama gururlu, gururu ve şerefi her şeyin üstünde tutan aile yapısında baba
figürü olan Rıza, ailesi için elini kana bile bular.
Neşeli Günler’in çocukları için saçını süpürge eden babası
Kazım Efendi
İncir çekirdeğini doldurmayan bir sebeple kavga eden Kazım ve
Saadet çifti şiddetli geçimsizlik yüzünden ayrılır. 6 çocuğun üçü babada üçü
annede kalır. Bu filmde de 6 çocuk babası Kazım karakterini canlandıran Münir
Özkul ataerkil toplumlarda görülen otoriter erkek figürünü temsil eder. Karısı
Saadet’e insanların içinde bana cevap verme der ama kadına bağırmaktan da
çekinmez. Ayrıldıktan sonra üç çocuğuna hem analık hem babalık yapan Kazım
efendiye karşı mahcup olan çocukları bari kendi işimizi kendimiz görelim dese
de o olmaz siz dersinize çalışın diyerek onlara mani olur. Bu filmde yanındaki
üç çocuğuna saçını süpürge eden baba modeli iken annesinin yanındaki çocuklarına
karşı ihmalkar davranmıştır. Küçük oğlu Tuncay babasını merak ettiği için bu
durumu önemsemezken büyük oğlu Ahmet bizi bırakıp gitti diye babasına küstür. Bu
yüzden ablası Zeynep ve kardeşi Tuncay babasını görmeye giderken o babasının
ayağına gitmez. Ama babası Kazım, oğluna hak verip onun çalıştığı dükkana gider
ve oğlunun gönlünü alır.
Yalancı Yarim’in kızının umutsuz aşkına üzülen pazarcı Derviş’i
Bence Münir Özkul’a en çok kız babası olmak yakışıyor çünkü
kız çocuklarının naif yapısına uygun minnoş baba rolünü çok iyi canlandırıyor. Yalancı
Yarim filminde de kızının zengin bir gence olan umutsuz aşkının farkında olan
ve bu yüzden de çok üzülen pazarcı Derviş rolünde görüyoruz Münir Özkul’u. Yeri
geldiğinde modern bir görünüm sergilese de aslında kızı Alev’in sinemaya gitmek
için bile izin istediği otoriter bir babadır.
Arım Balım Peteğim’in peki o kız ben olsaydım baba sorusuna
muhatap olan Dedektif Mehmet’i
Kabul ediyorum ki tipik bir aşk filmi olan Arım Balım
Peteğimde de tipik ataerkil toplumsal yapısına uygun bir babayı canlandırıyor
Münir Özkul. Bekaret takıntılı toplumda sevdiği adamla birlikte olduğu için
lekeli sayılan kız ama onu kandırıp giden adama kimse bir şey demiyor. Kızını masumiyet
simgesi olarak gören babaya kızı yaşadığını bir arkadaşının başına gelmiş gibi
anlattığında kendi kızı olduğunu bilmeden o kız hakkında sarf ettiği sözler zaten
suçluluk hisseden kızını intihara götürüyor. Filmin tek güzel sahnesiydi
dediğim bu sahnede Türkan Şoray ve Münir Özkul’un canlandırdığı baba kız
karakteri arasındaki duygu yoğunluğu çok fazla. Bu sahneden sonra evden ayrılan
baba, kızının anlattıklarının aslında arkadaşının değil kızının hikayesi olduğunu anlayınca geri dönüp intihar eden kızını kurtarıyor ve hata yapsa da babaların
evlatlarından vazgeçmemesi gerektiği mesajını veriyor.
Sev Kardeşim’in kızına sevmekten utanmamasını öğütleyen deli
Mesut’u
Sev Kardeşim filminde deli dolu bir babaya can veren Münir
Özkul, kızı Alev’in her konuda yanında. Aşık olmayı ayıp sayan kızına bunun
doğal bir duygu olduğunu ve utanmaması gerektiğini söylüyor. Kızına güçlükler
karşısında asla yılmamasını ve karşısına çıkan her güçlüğü üstüne giderek
yenmesini nasihat ediyor. Münir Özkul’un en ideal olduğu baba karakteri buydu
bence. Tabi en ideal babanın da deli olması biraz düşündürücü.
Beyoğlu Güzeli’nin kızına kimse için kendinden ödün vermemesi
gerektiğini nasihat eden meddah Apdi’si
Sirklerde komedyenlik yapıp insanları eğlendiren bir babaya
can verdiği Beyoğlu Güzeli filminde ise kızının iyiliği için elinden geleni
yapan ona tavsiyeler veren sevecen bir baba. Kızı zengin ve eğitimli bir gence
aşıktır, pamuklara sarılı büyütülen bu gencin karşısında ezilmekten korkup
zengin bir ailenin kızı olduğunu söyleyen kızına belki de en gerçekçi tavsiyeyi
verir. Ünlü bir şarkıcı olma yolunda ilerleyen kızına kariyerine odaklanmasını
aşk için bile olsa kimse için kendisinden fedakarlık etmemesi gerektiğini
tavsiye eder. On numara beş yıldız bir babadır.
Mavi Boncuk’un sözü dinlenen baba Yaşar’ı
Mavi Boncuk filminde sadece Tarık Akan’ın babası olmasına
rağmen etrafındaki herkes tarafından baba olarak kabul edilen ve saygı gören
lakabı bile Baba Yaşar olan bir karaktere can verir Münir Özkul.
Bizim Aile’nin ailesi için fabrikatöre bile kafa tutan Yaşar
ustası
Annesiz büyüttüğü dört oğluna hem anne hem baba olmaya
çalışan aynı zamanda da fabrikada çalışan fedakar baba rolünde olduğu Bizim
Aile filminde, komşularının çöpçatanlığı ile kendisi gibi çocuklu bir dulla
evlenir. Önceleri birbirine kaynaşamayan çocuklar yüzünden aile arasında
gerginlik olsa da sonraları her şey çözüme kavuşur.
Cennetin Çocukları’nın evladı için düşmanlıktan vazgeçen
Hasan’ı
Cennetin Çocukları filmi sevdiği kızın köyün ağasının kardeşi
ile evlendirileceğini öğrenen fakir bir gencin düğün günü sevgilisini kaçırmaya
çalışması sonucu ölümle başlar. Bu ölüm iki aileyi birbirine düşman ettiği için
normalde ponçik bir baba olan Münir Özkul, oğlunun düşman ailenin kızına aşık
olduğunu öğrenince gaddarlaşmaya başlıyor. Tabi filmin sonunda iki baba için de
evlat sevgisi ağır basıyor ve bu düşmanlık son buluyor.
Bonus: Hababam Sınıfı
Hababam Sınıfı’da idealist bir öğretmene can veren Münir
Özkul, Mahmut hoca rolüyle tüm öğrencilerin tatlı sert otoriter babası oluyor
aslında. Birbirinden haylaz öğrencilerine babalık yapan Mahmut hoca, eğitim
masraflarını karşılayamadığı için okuldan atılacak bir öğrenciyi cebinden para
vererek okutmaktan tut öğrencileri para olarak gören müdürle tartışmaya kadar
her yerinden idealistlik akan bir öğretmen. Çocukların velilerine yaptığı meşhur
başarısız öğrenci yoktur başarısız ana baba vardır diyerek çocuklarının
karnelerini anne babalarına dağıttığı kısım onu niye babaların arasına
eklediğimin kanıtı gibidir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder