Sinema Ve Dizi Sektörümüzün Kanayan Yarası Çalıkuşu’nun Esmer
Kamran’ı Sorunsalı
Edebiyat dünyamızın klasiklerinden
olan Reşat Nuri Güntekin’in Çalıkuşu, müfredatımızın temel taşlarındandır. Eğitim
hayatınız boyunca belki asal sayı ile doğal sayı arasındaki farkı bilmeden
mezun olabilirsiniz ama Çalıkuşu’nu okumadan mezun olamazsınız. Yüz temel eser
listesine üst sıralardan giren kitap, kendisi de bir öğretmen olan yazarın
öğretmenliğin zorluklarına değindiği bir eser. Fakat Reşat Nuri beyde dizi sektörü
kafası da mevcutmuş ki kitabını öğretmenliğin zorluğu, işlemeyen köhneleşmiş
sistemin gerçekleri, genç bir kadının yaşadığı zorluklar şeklinde vermek yerine
içine hüzünlü bir aşk hikayesi koymuş. Bu sayede başka bir ülkede olsa yasaklanacak kitap ülkemizde ilkokul demeden lise demeden hatta
üniversite demeden okutulan bir eser haline gelmiş. Bu topraklarda doğmuş her eli kalem
tutmuş insan evladının hakkında en az bi cümle bildiği Çalıkuşu, içindeki güçlü
aşk hikayesi sayesinde sinemacıların da dikkatini çekmiş. Hatta en çok Osman
Fahir Seden’in dikkatini çekmiş ki sinema televizyon tarihinde yapılan üç
Çalıkuşu uyarlamasının ikisi ona ait. Fakat dediğim gibi içerikten çok
izleyici çekmek için aşk hikayesine önem verilmesi kastta da bir takım sorunlar
çıkmasına yol açmış. Bir güzel kız, karşısına da yakışıklı, dönemin popüler
erkeklerinden birini koyalım oh mis gibi aşk hikayesi işte diyerek ortaya çıktığını düşündüren Çalıkuşu’nun hem film hem dizi versiyonunun en büyük sorunu Kamran.
400 küsur sayfalık kitap boyunca Feride’nin dilinden düşmeyen
sarı çıyan Kamran ekranlara kara yağız delikanlı olarak çıkıyor. Yeşil
gözlerini hatırlatıyor diye Feride’yi incir reçeline bile küstüren Kamran’ı
arıyor sadık kitap okuru gözler ama nerde? A hadi günahını almayalım
seksenlerde TRT için yapılan Çalıkuşu’nun Kamran’ı Kenan Kalav en azından yeşil
göz konusunda kitabın Kamran’ına yaklaşmayı başarıyordu. Bizdeki Kamran
sendromunun uluslararası camiadaki karşılığı olan Dorian Gray sendromunda da
aynı durum işlenir. Oscar Wilde’nin o sarı saçlı, mavi gözlü, erkek
güzeli Dorian, sinemaya kavruk bir delikanlı olarak uyarlanır. Tıpkı Dorian gibi
Kamran’ın da erkekten çok kadınsı bir güzelliği vardır, kitapta oldukça hanım
evladı bir karakter olarak işlenen Kamran, utanmasa elbisesinin ütüsü
bozulmasın diye ömrünü ayakta geçirecek. Günümüzde yaşasa metroseksüelliğin
kitabını yazacak olan Kamran’ı oynayan üç oyuncudan birisi Kartal Tibet,
sinemamızda Altar’ın oğlu Tarkan olarak hafızalara kazınmış bir savaşçıya hayat
veriyor. Burak Özçivit ise en büyük çıkışını Muhteşem Yüzyıl’ın bileği bükülmez
savaşçısı Malkoçoğlu olarak yaptı. Yani bu ikilinin aşırı naif, hatta yer yer
kadınsı özellikler gösteren – elleri incinecek, pantolonunun ütüsü bozulacak diye
ağaca çıkmıyordu adam – bir karakter olarak izleyicinin karşısında inandırıcı
olabileceğini düşünüyor musunuz? Hadi Kamran karakteri erkek değil kadın olsa
oynayacak oyuncu saçını boyatır, makyajını değiştirir, kaşını filan farklı
şekilde alır bir değişim olur. Ancak erkek olunca en fazla saçıyla, sakalıyla,
kilosuyla filan değişim geçireceği için ve Yeşilçam döneminde rolü için değişim
geçirme diye bir durum sıkça gözlenen bir olay değil bu yüzden Kartal Tibet’i
geçtik. Kenan Kalav saçını sarıya boyasa fettan kadın rolüne gireyim diye Sapık
Kadın filmi için canım siyah saçlarını sarıya boyatan Perihan Savaş gibi tövbe
estağfurullah bir hale gelirdi. Burak Özçivit desen o zaten Çalıkuşu dizisine
Kamran olarak değil Malkoçoğlu gibi girdi. Yani üç adet Çalıkuşu çekildi ama
bir tane bile Kamran yoktu.
Oysa Feride’ler maşallah üç seride de hık demiş kitaptaki
Feride’nin burnundan düşmüştü. Koyu renk dalga dalga saçlar, açık ama canlı
rengarenk bir ten, genç, güzel cıvıl cıvıl bir Feride… Peki ama neydi kastın
Kamran’a kastı, neden Çalıkuşu’nda bir Kamran vardı Kamran’a benzemez? Kitapta
da bahsedildiği gibi Feride Kamran’a her kızdığında sarı çıyan der fakat sinema
ve dizide Feride’nin karşısında bir adet sarı çıyan olmadığı için bu replik değiştirilir
ve Feride, Kamran’a her kızdığında pis çıyan der. Feride, Kamran’ı kendisinde
olmayan her şeye sahip olduğu için sever. Toplumun Feride’ye daha doğrusu
Feride üzerinden kadına dayattığı oturaklı, sessiz sakin neredeyse hanım
hanımcık bir karakterdir Kamran. Sarı saçları ve yeşil gözleriyle adeta başka
bir diyardan gelmiş gibidir Feride için, çocukluğundan beri çekindiği tek
kişinin Kamran olması Kamran’ın çevresindeki kimseye benzememesindendir. Kamran,
Feride için benzersizdir, ona kızmasının sebebi kendisine bile itiraf edemese
de Kamran’ı sevmesinden ama Kamran’ın onun farkında bile olmamasındandır. Oysa izlerken
Feride’nin bile Kamran’dan daha Avrupai durduğu bir Çalıkuşu uyarlaması var
karşımızda. Hal böyle olunca üşenmedim blogumda kitaptaki Kamran’a daha uygun
Kamran adaylarını derledim.
Siyah beyaz filmde bile sarışın olduğu anlaşılan Göksel Arsoy,
Yeşilçam’ın kuşkusuz en yakışıklı aktörlerinden olan Göksel
Arsoy, 1966 yapımı Çalıkuşu için ideal bir Kamran olabilirmiş. Kendisi yeşil
değil mavi gözlü olsa da siyah beyaz filmde bu detay dikkat çekmeyeceği için
kusur durmazdı. Sarışınlığına gelecek olursak Targaryen beyazına yakın sarı
saçlarıyla Feride’nin ağzını korkak alıştırmadan sarı çıyan diyebileceği bir
Kamran olurdu Göksel Arsoy.
Feride’nin iç rahatlığıyla sarı çıyan diyebileceği
sarışınlıktaki Tamer Yiğit
Yetmişlerde daha maço rollerde görmeye alışık olsak da
atmışlı yıllarda sinekkaydı tıraşı sayesinde kalemle çizilmişçesine düzgün yüz
hatları meydandaydı Tamer Yiğit’in. 1966 yapımı Çalıkuşu’nda Türkan Şoray’ın
karşısında gayet sarı çıyan bir Kamran olabilirdi.
Feride’nin Avrupai tipine vurulacağı bir Kamran için en iyi
tercihlerden olacağı kuşkusuz Kuzey Vargın
Yeşilçam’ın asi delikanlısı Kuzey Vargın sarı saçı ve renkli
gözleriyle sektörün Avrupai aktörlerindendi. 1966 yapımı Çalıkuşu’nda Feride’nin
yeşil gözlü, sarışın Kamran’ı için ideal bir tipti.
Adeta bir adet atanamamış Kamran olan Ahmet Mekin
Yahu Ahmet Mekin bildiğin yakışıklı adammış, biz onu Selvi
Boylum Al Yazmalım’ın efendi adamı Cemşit olarak tanıdığımız için
yakışıklılığının farkına varamamışız. Sosyal medyaya düşen gençlik fotosunu görünce
sarı saçları ve renkli gözleriyle Çalıkuşu romanının içinden fırlamış gibi. Sanki
kitaptaki Kamran ete kemiğe bürünüp Ahmet Mekin diye görünmüş. Yalnız burdaki
Kamran rolüyle Cemşit’ten uzaklaşıp İlyas’a yaklaşacağı da bir gerçek. Çünkü Kamran
sevgiye emek verme konusunda eksikleri olan ve bu eksikler yüzünden de
kaybettiği Feride’ye ancak kitabın sonunda kavuşan bir karakterdi. Ben hala
Feride’yi hak ettiğini düşünmem orası ayrı.
Eski sarışınlardan
Müşfik Kenter
Tiyatro kökenli olduğu için Yeşilçam’da yüzünü sıkça
göremediğimiz Müşfik Kenter’in gençlik yıllarından kalma şu fotosundan da
anlaşılacağı üzere 1966 yapımı Çalıkuşu için ideal bir sarı çıyan Kamran’mış.
Briyantinin bile sarışınlığını gölgeleyemediği Önder Somer
Ay ama bu kötü adam dediğinizi duyar gibiyim. Kitabı okuyanlar
bilir ki o hanım evladı Kamran da az anasının gözü değildi. Kendisinden yaşça
büyük dul Neriman’la bahçede fingirdemesi mi desek, kuzeni Feride’ye kötü gözle
bakıp kızı ayartmak için elde çikolata lise koridorlarını arşınlaması mı desek.
En son Feride’nin sevgisini kazanınca da rahat durmamış birkaç yıllık ayrılık
sırasında Feride’yi başka kadınlarla aldatmıştı. Hepsini unuttuk diyelim de
nişanlıyken kızı aldatmasını nasıl unuturuz? O yüzden Önder Somer 1966 yapımı
Çalıkuşu’nda Kamran’ın çıyan yanını gayet iyi canlandırırdı. Sarışınlığına laf
edeni de Allah çarpar yeminle, adam briyantinle bile sarışınlığından ödün
vermemiş.
Sarı çıyanlığın hakkını verecek kadar sarışın Özgür Çevik
Çağan Irmak’ın yönettiği yeni dönem Çalıkuşu’nda sarı saçları
ve bebeksi yüz hatlarıyla Reşat Nuri’nin Dorian Gray tarzı Kamran’ını başarılı
bir şekilde yansıtacağı kesin.
Saç ve göz rengi uyumuyla kitaptaki Kamran için en uygun aday
Tolga Güleç
Belki bir on yıl daha genç olsaydı Onur Saylak çekilen tüm
Çalıkuşu uyarlamaları içinde en sağlam Kamran karakterini oynar, hem tip hem de
oyunculukla rolü de şaha kaldırırdı. Ama zaman makinesi icat olmadığına göre
yeni nesil Kamran için en ideal tip ve oyunculuk Tolga Güleç’ten gelebilirdi. Filmografisine
bakınca gerektiğinde çıyan gerektiğinde beyefendi olabilecek bir Kamran
potansiyeli olduğunu görebiliyoruz.
Yeni dönem sarı çıyanlardan Metin Akdülger
Yeni nesil kötü adamlar listesinde ilk sıralarda olan Metin
Akdülger sarı saçlarıyla adeta bir çıyan bir adet sarı yılan… Kamran’ın çıyansı
tarafını ondan daha iyi aktaracak bir Önder Somer vardır, zaten zannımca Metin
Akdülger de onun açtığı yolda, gösterdiği hedefe doğru emin adımlarla yürümeyip
koşmaktadır. Kendisinin liseli Feride’yi bir paket çikolatayla tavlamaya
çalıştığı sahneyi hayal etmeye çalıştım da inanın hayal etmesi hiçte zor değil.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder